onsdag 25 maj 2011

Tankar inför kommande projekt

Jag har en del funderingar kring hemlöshet. 
Jag vet inte hur många som är hemlösa i min hemstad Avesta, men de bostadslösa är betydligt mer synliga i Stockholm där jag bor nu och jag känner mig ibland dum som inte kan hjälpa till. Visst köper Situation Stockholm titt som tätt, men...    Jag betalar kyrkoskatt, jag funderade på att gå ur svenska kyrkan, fast samtidigt hjälper svenska kyrkan många hemlösa och därför borde jag fortsätta att betala min procent. 





Jag kan ibland vara den som blundar för eländet och bara går förbi. Jag får dåligt samvete och är
även tacksam att jag lyckats undvika en hemlös situation, jag var närma för något år sedan, men jag har ett bra fungerade skyddsnät omkring mig. Tacksam att jag aldrig hamnat i missbruk. Tacksam att jag haft turen att inte vara en person som har eller har fått en psykisk sjukdom.


Jag ska inte påstå att jag är väldigt påläst i detta ämne, men det hindrar inte mig från att fundera och analysera ämnet. Samhällets roll i att det finns människor utan bostad och hur barn fortfarande i ett modernt samhälle kan utsättas för att vara utan en sån viktig trygghet... 

"Vissa anser att individuella problem är den främsta orsaken till hemlöshet, medan andra menar att det till stor del handlar om brister i samhället. Sannolikt spelar både individuella och skrukturella faktorer in" Social styrelsen


Fortsättning följer... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar